Równość kobiet i mężczyzn w procesach podejmowania decyzji ekonomicznych – narzędziem zmiany społecznej.

Polecane linki

europa

analizy

rodzicielski

rodzina

rownetraktowanie

Dobry szef nie jest ani kumplem, ani żandarmem, stres bywa motywujący, ale trzeba go kontrolować, a pieniądze wcale nie są najlepszą motywacją. Takie płyną wnioski z debaty zorganizowanej przez GazetaPraca.pl.

Rynek pracy się zmienia, a wraz z nim zmieniają się oczekiwania pracodawców i pracowników wobec siebie. Ci pierwsi stawiają przed zatrudnionymi coraz trudniejsze zadania i chcą, by były one wykonywane szybko i bezbłędnie. Drugim, jak nigdy wcześniej, zależy natomiast na tym, by praca była dla nich czymś więcej niż tylko miejscem zarobkowania. Chcą być szanowani i oczekują, że pracodawca będzie wspierał ich rozwój. Jednocześnie nie chcą, by stres przejmował nad nimi kontrolę.

GazetaPraca.pl postanowiła znaleźć sposób na pogodzenie tych z pozoru sprzecznych interesów. Dlatego 2 września br., w siedzibie Agory - wydawcy "Gazety Wyborczej" i właściciela marki GazetaPraca.pl - zorganizowaliśmy debatę o przyjaznych miejscach pracy. Gościliśmy na niej przedstawicieli agencji doradztwa personalnego Randstad i firmy doradczej - Boston Consulting Group, ekspertów z: Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Centralnego Instytutu Ochrony Pracy oraz Fundacji Aktywizacja, zajmującej się wspieraniem niepełnosprawnych na rynku pracy. Oddaliśmy też głos początkującemu przedsiębiorcy, dzięki temu poznaliśmy wyzwania, które stoją przed mikroprzedsiębiorstwami, które chcą być przyjaznymi miejscami pracy.

Jaki szef, taka firma?

Jednym z czołowych wyzwań, którym musi sprostać firma będąca przyjaznym miejscem pracy, jest umiejętne zarządzanie zespołem. Zdaniem Katarzyny Partygi z Boston Consulting Group, kluczowe znaczenie w budowaniu dobrych relacji ma osobowość szefa.

- Podobno większość ludzi zapytanych o to, co by zrobiła, gdyby wygrali fortunę, mówi, że wykupiłaby firmę i zwolniła szefa - mówiła. Pytana o cechy dobrego szefa wymieniła: umiejętność słuchania, delegowania zadań, organizację pracy własnej, charyzmę i doświadczenie wyniesione z pracy na innych - niższych stanowiskach. Dodała, że modelowy szef nie stroni jednak od krytyki, ale tylko "uzasadnionej i popartej konkretnymi argumentami".

Karolina Radziszewska z Randstad przypomniała natomiast, że styl zarządzania stosowany przez przełożonego jest jednym z najczęstszych powodów zmiany pracy. - Dopasowanie szefa do zespołu, otwartość, nienadużywanie władzy - dzięki temu pracownicy są lojalni wobec firmy. Jeśli jednak czują, że przełożony nadużywa władzy, szybko zmieniają pracę - mówiła.

Jej zdaniem ważne w budowaniu dobrych relacji w zespole jest też odpowiednie skrócenie dystansu. - Warto pokazać pracownikom, że szef nie jest nieomylnym królem, sięgać po ich opinie, przejść na "ty", bo to skraca dystans i wcale nie oznacza podkopania autorytetu przełożonego - dodała.

Motywować i nie stresować

Uczestnicy debaty zastanawiali się także, jakie sposoby motywowania pracowników są najskuteczniejsze. Zdaniem Łukasza Stolarskiego, właściciela firmy Home 360, firmy powinny stosować zarówno metody finansowe, jak i pozafinansowe.

- Sam w firmie oferuję np. prowizyjne wynagrodzenie i elastyczny czas pracy - wyjaśnił.

Katarzyna Partyga z BCG wskazała natomiast, że główną motywacją dla osób zatrudnionych w jej firmie jest rozwój. - Organizujemy np. różne szkolenia międzynarodowe, w trakcie których nasi pracownicy mogą poznać inne kultury i sposoby pracy - mówiła.

Zdaniem Karoliny Radziszewskiej sposoby motywowania różnią się w zależności o etapu kariery. - Jeśli zmieniamy pracę, to będziemy negocjować jak najwyższą pensję, bo wyceniamy pewne ryzyko związane z nowym środowiskiem zawodowym. Jeśli jednak jesteśmy zatrudnieni w firmie kilka lat, to chcemy czegoś więcej, niż tylko kolejnej podwyżki. Na przykład dodatkowych szkoleń - mówiła. Dodała jednak, że niektóre firmy "zamykają pracowników w złotej klatce". Oferując szereg udogodnień, przywiązują ich do firmy. - Pracodawcy coraz bardziej wkraczają w prywatność swoich pracowników. To dotyczy choćby menedżerów wyższego szczebla - dla nich utrata pracy oznacza utratę bardzo wielu korzyści, choćby rozbudowanej opieki medycznej, czy dobrego samochodu.

Duża część debaty poświęcona była także roli stresu w pracy. - W życiu zawodowym, jak i prywatnym, stresu po prostu nie da się uniknąć. Nie ma pracy, w której zespół jest zawsze szczęśliwy - mówiła Anna Łuczak, psycholog z CIOP. Uspokoiła jednak, że stres jest czymś naturalnym i - o ile jest kontrolowany - motywującym.

- Musimy się do pewnej dawki stresu przyzwyczaić, bo czasy się zmieniły. Mamy więcej pracy, często zabieramy ją do domu. Problemy zaczynają się wtedy, gdy stres jest stały i nie można mu przeciwdziałać - mówiła. Przypomniała, że chroniczny stres prowadzi do zawałów, udarów, czy chorób wrzodowych.

Po czym poznać, że firma źle zarządza personelem, a pracownicy mają do czynienia ze stresem? - Jeśli ciągle muszą zostawać po godzinach, to znak, że firma nieudolnie organizuje im pracę - mówiła ekspertka. Jej zdaniem w profilaktyce stresu ważna jest też analiza wskaźników absencji chorobowej, rotacji kadr, czy wypadkowości w firmie. - Zestresowani pracownicy chorują, odchodzą z pracy i popełniają błędy, które prowadzą do wypadków - podsumowała.

Złowić talent i go zatrzymać

Debatujący zgodzili się też, że jednym z głównych wyzwań stojących dziś przed firmami jest zatrudnienie najlepszych pracowników i zatrzymanie ich w firmie. I to niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa.

- Dla mikrofirm większym utrudnieniem niż dostępność pracowników jest nieelastyczne prawo pracy i jej nieracjonalnie wysokie koszty - mówił Łukasz Stolarski. Dodał też, że w ostatnich latach wyraźnie zmieniły się wymagania pracowników. - Ludzie są coraz bardziej świadomi, lepiej znają swoje prawa - mówił. Zgodziła się z tym Katarzyna Partyga z BCG. - Mamy teraz do czynienia z innym pokoleniem, bardziej świadomym swoich praw, ale mającym też inną percepcję świata - powiedziała. Jej zdaniem przedstawicielom pokolenia Y zależy na zbilansowaniu życia zawodowego i prywatnego. - To już nie jest ta generacja, która za dobrą pracę zrobi wszystko.

Miejsce pracy przyjazne dla wszystkich

W drugiej części spotkania uczestnicy dyskutowali o tym, jak zaaranżować przyjazne miejsce pracy. Spora część dyskusji poświęcona była dostosowaniu przestrzeni firmy dla potrzeb osób niepełnosprawnych.

- O wielu barierach, które napotykają niepełnosprawni, osoby bez niepełnosprawności zwyczajnie nie mają pojęcia. Aranżując biuro dla niepełnosprawnych, zapytajmy ich o to, co będzie dla nich ułatwieniem - powiedziała Anna Góral, ekspertka z Fundacji Aktywizacja, zajmującej się wspieraniem osób niepełnosprawnych na rynku pracy. Zaznaczyła jednak, że firmy na etapie projektowania własnych przestrzeni rzadko pamiętają o niepełnosprawnych ruchowo, osobach niewidomych, czy też niesłyszących. Szerokie drzwi, podjazdy, niżej zamontowane kontakty, dostosowane toalety, czy odpowiednie oświetlenie - to tylko niektóre z ułatwień, które firma może przygotować dla osób niepełnosprawnych. Wiesława Kowalska, naczelnik wydziału ds. rehabilitacji zawodowej i pomocy publicznej w resorcie pracy, przypomniała natomiast, że pracodawca ma obowiązek wprowadzenia "racjonalnych usprawnień", czyli przystosowania konkretnego miejsca pracy dla osoby niepełnosprawnej. Dodała, że firmy zatrudniające niepełnosprawnych mogą liczyć na pomoc finansową od państwa.

Źródło: GazetaPraca.pl

Najważniejsze aktualności

  • Równość w biznesie - 2 lata projektu za nami!

    Równość w Biznesie - 2 lata projektu za nami! Co się wydarzyło w ciągu ostatnich 24 miesięcy?  Blisko 30 Ambasadorów Równości w Biznesie, 10...

    Czytaj więcej...

  • Zakończenie kampanii informacyjnej Równości w Biznesie

    Z wielkim sukcesem zakończyła się ogólnopolska kampania „Równość w Biznesie”. Jej celem była zmiana świadomości społecznej w kwestii równości kobiet i...

    Czytaj więcej...

  • Powstało grono Ambasadorów Równości w Biznesie

    Przy Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, w ramach projektu Równość w biznesie, powstało grono Ambasadorów Równości w Biznesie. Minister Pracy i...

    Czytaj więcej...

  • HR na Śniadanie z projektem Równość w biznesie!

    Projekt Równość w Biznesie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej został partnerem spotkań HR na śniadanie - biznesowo-towarzyskich spotkań...

    Czytaj więcej...

  • Więcej kobiet w zarządzaniu - to się opłaca!

    Premiera Przewodnika dla firm, przygotowanego przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.

    Czytaj więcej...

  • Po raz pierwszy w Polsce: Więcej równości, więcej korzyści w gospodarce

    Czym jest lepka podłoga, szklany sufit, aksamitne getto i co mają wspólnego z sytuacją kobiet na rynku pracy? Ministerstwo Pracy i Polityki...

    Czytaj więcej...

Newsletter

Polecane linki

europa

analizy

rodzicielski

rodzina

rownetraktowanie

  • Logotypy
  • Logotypy
  • Logotypy

Niniejsza strona internetowa jest wspierana w ramach wspólnotowego programu na rzecz zatrudnienia i solidarności społecznej – PROGRESS (2007 -2013), w projekcie pn. "Równość kobiet i mężczyzn w procesach podejmowania decyzji ekonomicznych - narzędziem zmiany społecznej". Program ten realizuje Komisja Europejska. Ustanowiono go w celu finansowego wspierania wdrażania celów Unii Europejskiej w obszarach zatrudnienia, spraw społecznych i równych szans, i tym samym program ten przyczynia się do osiągnięcia celów strategii "Europa 2020" w tych dziedzinach.

Siedmioletni program skierowany jest do wszystkich zainteresowanych stron, które mogą pomóc w kształtowaniu rozwoju odpowiedniego i efektywnego prawodawstwa oraz polityki w dziedzinie zatrudnienia i spraw społecznych we wszystkich państwach UE-27, EFTA-EOG oraz państwach kandydujących i potencjalnych państwach kandydujących do UE. Dalsze informacje są dostępne pod adresem: http://ec.europa. eu/progress

Wyłączną odpowiedzialność za treść niniejszej strony ponosi autor. Komisja Europejska nie odpowiada za skutki związane z użyciem informacji zawartych na stronie. Informacje zawarte na niniejszej stronie internetowej niekoniecznie odzwierciedlają stanowisko lub opinię Komisji Europejskiej.

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej © 2013 | Designed by sm32 STUDIO